شرکت شرکت نوین صنعت بهنام فراز چهلستون

نوین صنعت ، گامی نو در صنعت...


نوار نقاله لاستیکی

نوار نقاله | آشنایی با نوار نقاله و اجزای تشکیل دهنده آن

 

در پست های قبل درباره نوار نقاله و انواع آن آشنا شدیم و گفتیم که نوار نقاله ها که با نام های تسمه نقاله، تسمه نوار و کانوایر نیز شناخته می شوند، نوعی تسمه لاستیکی و فلزی می باشند که توسط گیربکس یا موتور جهت انتقال وسایل و محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین با توجه به نوع کاربرد و میزان تحمل وزن بار به انواع مختلفی از جمله نوار نقاله بارگیری، نوار نقاله غلطکی، نوار نقاله زنجیری، نوار نقاله مغناطیسی و غیره نیز تقسیم بندی می شوند. علاوه بر این، در این مقاله قصد داریم  اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله و کاربرد و مشخصات هر یک را به طور مفصل برای شما شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله عبارتند از:

  • تسمه
  • غلطک هرزگرد
  • مسیر برگشت
  • غلطک هرزگرد
  • حمل بار
  • غلطک (درام یا توپی)
  • سیستم رگلاژ
  • سیستم باردهی
  • سیستم تخلیه
  • سیستم تمیز کردن تسمه و غلطک
  • منطقه انحنای تسمه
  • منطقه تغییر جهت تسمه

تسمه

تسمه نوار نقاله، مهم ترین قسمت نوار نقاله می باشد که با توجه به جنس و نوع کاربرد، به انواع مختلفی از جمله تسمه لاستیکی، تسمه آجدار، تسمه با آج v شکل، تسمه با آج گریپ، تسمه پارچه ای یا نمدی، تسمه فلزی و غیره نیز تقسیم بندی می شوند.
نکته قابل توجه در استفاده از انواع تسمه در نوار نقاله این است که تسمه نقاله لاستیکی را نمیتوان در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی استفاده کرد و به جای آن، از تسمه های pvc یا پارچه ای استفاده می شود.

غلطک (درام یا توپی)

غلطک های نوار نقاله، که با نام های درام یا توپی نیز شناخته می شوند، جهت به حرکت در آوردن و یا تغییر جهت چرخش تسمه مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دارای انواع مختلفی از جمله موارد زیر می باشند.
غلطک بالایی: هدایت کردن تسمه به مسیر برگشت
غلطک پایینی: هدایت کردن تسمه به مسیر حمل بار
غلطک محرک: به حرکت در آوردن تسمه
غلطک snub: تنظیم راستای ورود و خروج تسمه با مسیر برگشت پایینی و یا ایجاد قوس تماس درام محرک با تسمه
غلطک تنظیم کشش: تنظیم کشش تسمه با استفاده از سیستم رگلاژ شیاری

غلطک هرزگرد مسیر برگشت

این نوع از غلطک ها، به عنوان تکیه گاه تسمه در مسیر برگشت مورد استفاده قرار می گیرند و توان لازم در جابجایی تسمه را نیز کاهش می دهند.

غلطک هرزگرد حمل بار

این نوع از غلطک ها، همانند غلطک های هرزگرد مسیر برگشت، بعنوان تکیه گاه تسمه هستند که ممکن است قادر به تغییر شیب تسمه، کاهنده فشار تسمه، خود تنظیم از نظر راستا یا تغییر وضعیت باشند. علاوه بر موارد ذکر شده، این نوع از غلطک ها کمک زیادی به تسمه در حمل بار کرده و توان لازم جهت به حرکت درآوردن تسمه را نیز کاهش می دهند.

سیستم رگلاژ

سیستم های رگلاژ، جهت نگهداشتن کشش تسمه به طور استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند و به انواع مختلفی از قبیل موارد زیر نیز تقسیم بندی می شوند.
سیستم تنظیم دستی: در این سیستم، کشش، توسط سیستم های کنترل اتوماتیک یا پیچ های تنظیم انجام می شود.
سیستم گرانشی: در این نوع سیستم، از یک وزنه هادی جهت کشش موردنیاز غلطک مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم های باردهی

سیستم های باردهی، اغلب جهت کنترل مکانیزم تغذیه بار بر روی تسمه را بر عهده دارد که به اشکال مختلفی از جمله ناودان، باردهنده اتوماتیک، هل دهنده، قیف و غیره نیز می باشند.

سیستم های تخلیه

این سیستم ها، جهت تخلیه بار از سیستم نقاله کاربرد دارند که برای این کار از دستگاه های مختلفی مانند ناودان، اسلاید، بیرون اندازها، سیستم های خودکار و غیره نیز استفاده می کنند.

سیستم های تمیز کردن تسمه و غلطک

در این سیستم ها، معمولا با استفاده از لیسه و یا برس هایی مواد اضافی بر روی تسمه یا غلطک را تمیز می کنند. لیسه ها در صورتی که به درستی کار کنند می تواند موجب صرفه جویی در زمان و جلوگیری از آسیب دیدن تسمه بر اثر مواد انباشته شده نیز شود.

منطقه انحنای تسمه

در این منطقه، تسمه با توجه به وزن خود و در راستای عمودی، منحنی و خم می شود.

منطقه تغییر جهت تسمه

در این منطقه نیز، نیمرخ تسمه تغییر کرده و از حالت مسطح به حالت مقعر یا برعکس نیز در میآید

 

لاستیک نوار نقاله | نوار نقاله لاستیکی چیست؟ انواع نوار نقاله لاستیکی

 

همانطور که در مقاله های قبل با نوار نقاله آشنا شدیم گفتیم که نوار نقاله که با نام های تسمه نقاله و کانوایر نیز شناخته می شود، نوعی تسمه لاستیکی و فلزی است که توسط گیربکس یا موتور جهت انتقال وسایل و محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. نوار نقاله از اجزایی از جمله رولیک، درام، شاسی فلزی، لاستیک، غلطک، الکتروموتور، الکتروگیربکس، و غیره تشکیل شده است که گاهی بصورت شیب دار، مواد و محصولات را در شرایط بهتر و سریع تر حمل می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، نوار نقاله، به انواع مختلفی نیز تقسیم بندی می شوند. یکی از انواع نوار نقاله ها، لاستیک نوار نقاله یا تسمه نقاله لاستیکی می باشد که در ادامه مطلب به طور مفصل به بررسی این نوع از نوار نقاله نیز می پردازیم.

تسمه نقاله لاستیکی چیست؟

نوار نقاله یا تسمه نقااله لاستیکی، با توجه به ضخامت کلی، دارای دو جزء لاستیک و برزنت (منجید) می باشد که در آن یک لایه منجید یا برزنت و دو لایه لاستیک به کار رفته است. لایه زیری و بالایی نوار نقاله های لاستیکی و همچنین داخل آن، از الیاف در هم بافته شده برزنت یا منجید تشکیل شده که موجب محکم تر شدن نوار نقاله می شود. همچنین این الیاف با توجه به جنس، نوع بافت و تعداد لایه ها، در توان کششی نوار نقاله نیز تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، قسمت های پشت و روی نوار نقاله های لاستیکی نیز، پوشیده شده از لاستیک می باشد که در برابر خوردگی و ساییدگی مقاوم است.

انواع نوار نقاله لاستیکی

نوار نقاله های لاستیکی، با توجه به ویژگی هایی که دارند به انواع مختلفی از جمله موارد زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • تسمه نقاله منجید دار (EP)
  • تسمه نقاله آجدار
  • تسمه نقاله V شکل
  • تسمه نقاله آج گریپ
  • تسمه نقاله مقاوم در برابر حرارت
  • تسمه نقاله مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • تسمه نقاله مقاوم در برابر اسید
  • تسمه نقاله مقاوم در برابر روغن
  • تسمه نقاله مقاوم در برابر ساییدگی

تسمه نقاله منجید دار

تسمه نقاله منجید دار، نوعی تسمه نقاله با پوشش پارچه پلی استر می باشد که دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و در برابر کشیدگی نیز مقاوم است. از دیگر ویژگی های این نوع از تسمه نقاله ها میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مناسب جهت انتقال مواد سنگین
  • قابلیت انتقال از مسافت های طولانی

تسمه نقاله آجدار

این نوع از تسمه نقاله ها، معمولا دارای سطح صاف بوده که تا حداکثر زاویه ۲۲ درجه جهت انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند.

تسمه نقاله v شکل

این نوع از تسمه نقاله ها، دارای آج هایی با عرض و ارتفاع خاص و فاصله حدود ۱۰ سانتی متر می باشند که با توجه به زاویه شیب (زاویه ۱۱۰ درجه)، جهت مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

تسمه نقاله آج گریپ

این نوع از تسمه نقاله ها، دارای آج هایی بصورت لانه زنبوری در شکل و اندازه های مختلفی می باشند که با توجه به روکش دارای برجستگی و فرورفتگی، مانع از لغزش بار در شیب هایی با زاویه تند می شود.

تسمه نقاله مقاوم در برابر حرارت

این نوع از تسمه نقاله ها، تسمه نقاله های مقاوم در برابر حرارت می باشند که با دو گرید t1 و t2 تولید و روانه بازار می شوند. این تسمه نقاله ها، معمولا در کارخانجات سیمان، صنعت فولاد، ریخته گری و صنایع شیمیایی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل مقاومت در برابر حرارت، در حمل مواد داغ کاربرد فراوانی نیز دارند.

تسمه نقاله مقاوم در برابر مواد شیمیایی

یکی از تسمه نقاله های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، تسمه نقاله پی وی سی NBR می باشد که در برابر برخی مواد شیمیایی غیراسیدی مانند بنزین که خورندگی بالایی دارند، مقاوم هستند.

تسمه نقاله مقاوم در برابر اسید

تسمه نقاله مقاوم در برابر اسید یا تسمه نقاله EPDM، تسمه نقاله هایی هستند که در برابر ترکیبات آب و فاضلاب، لجن و همچنین محیط های اسیدی، ازن، اکسیژن و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند و به دلیل گران بودن کائوچو EPDM، نسبت به سایر تسمه نقاله های دیگر، گران تر هستند.

تسمه نقاله مقاوم در برابر روغن

همانطور که میدانیم، درصورتی که مواد در حال حمل و اتقال، دارای روغن و گریس باشد ممکن است که به درون لاستیک نوار نقاله نفوذ کرده و موجب خرابی و درنتیجه کاهش طول عمر نوار نقاله شود. در این صورت، جهت محافظت از نوار نقاله، از تسمه نقاله های لاستیکی ضد روغن NBR استفاده می کنند تا از تورم و خرابی نوارنقاله حین حمل مواد جلوگیری شود.

تسمه نقاله مقاوم در برابر ساییدگی

گاهی اوقات حمل اشیای تیز و برنده مانند شن و آهک، ممکن است موجب پارگی و خراب شدن نوار نقاله شود. لذا در اینصورت لازم است جهت محافظت از تسمه نقاله، از تسمه نقاله های ضدسایش استفاده کرد که در برابر ساییدگی و خوردگی مقاوم هستند.


معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

اطلاعات تماس شرکت نوین صنعت بهنام فراز چهلستون

آدرس : دفتر مرکزی: ایران-اصفهان-اصفهان-منطقه 1-پل فلزی - خیابان دکتربهشتی - روبروی پاساژ ملت - پلاک 574- کدپستي 8133933381

موبایل : 09136009770

تلفن : 031-32340958, 031-32340936, 031-32337252

فکس : 031-32369471

وب سایت : www.novinrubber.com


جستجو در محصولات نوین صنعت

 

شبکه های اجتماعی

ارتباط با ما

موبایل : 09136009770

تلفن : 031-32340958, 031-32340936, 031-32337252

فکس : 031-32369471

تلفکس : -

وب سایت : www.novinrubber.com