شرکت شرکت نوین صنعت بهنام فراز چهلستون

نوین صنعت ، گامی نو در صنعت...


اورینگ لاستیکی

 

اورینگ لاستیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

در مقاله های قبل گفتیم که اورینگ لاستیکی که با نام های پکینگ یا مفصل توریک نیز شناخته می شود، قطعه ای لاستیکی دایره ای مانند از جنس الاستومر و پلیمر می باشد که دارای انواع مختلفی مانند اورینگ SBR، اورینگ NBR، اورینگ HNBR، اورینگ NR-SBR، اورینگ EPDM، اورینگ سیلیکون، اورینگ متری و اورینگ وایتون نیز می باشند. علاوه بر این، اورینگ های لاستیکی یکی از پرکاربرد ترین قطعات هستند که بعنوان آببند مکانیکی بین دو قطعه قرار می گیرد و موجب مسدود شدن راه سیال شده و مانع نشتی گاز یا مایعات نیز می شود. علاوه بر این، اورینگ ها، یکی از قطعات پرکاربرد هستند که هم در شرایط استاتیکی و هم دینامیکی با عمر طولانی و قیمت ارزان مورد استفاده قرار می گیرند. اورینگ ها در حالت استاتیکی، در جای خود ثابت باقی می ماند که همین امر سبب حفظ فشار نیز می شود، اما در حالت دینامیکی، اورینگ در دستگاه های متحرک مانند پمپ های رفت و برگشتی و چرخشی مانند شافت مورد استفاده قرار می گیرند.
یک اورینگ لاستیکی استاندارد، در مقابل مواد شیمیایی و روغنی به مرور زمان حالت اولیه خود را از دست نمی دهد و خراب نمی شود. اما اورینگ های معمولی مانند اورینگ های معمولی پلاستیکی، عمر کمتری داشته و به مرور زمان نیز از بین می روند.

 

تاریخچه تولید اورینگ های لاستیکی

اورینگ های لاستیکی از پرکاربردترین محصولات هستند که اولین بار در سال 1896 و توسط لوند برگ در کشور سوئد ساخته شد. با گذشت زمان این محصول به کشور های دیگری مانند ایالات متحده رسید و در سال 1937 یک ماشین ساز حرفه ای به نام نیلز کریستنسن، اولین حق ثبت اختراع حلقه O را به نام خود ثبت کرد اما در آخر نتوانست این حق ثبت را برای خود حفظ کند. با این وجود، به مرور زمان، دولت ایالات متحده، حق ثبت اختراع اورینگ را به نیلز کریستنسن پرداخت کرد و این محصول را به عنوان مهم ترین ابزار در جنگ های نیروهای متفقین مورد استفاده قرار داد. این دولت، همچنین با دادن مجوز ساخت و طراحی اورینگ به سایر شرکت های دیگر، این اجازه را داد که این محصول را نیز تولید و روانه بازار کنند.

مواد تشکیل دهنده اورینگ

علاوه بر موارد ذکر شده، جنس و کیفیت اورینگ، یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول می باشد. از همین رو، دارای جنس و مواد مختلفی مانند لاستیک سیلیکونی، فلوروئلاستومر، پلی اورتان ترموپلاستیک و مونومر اتیلن پروپلین دین نیز می باشند.
لاستیک سیلیکونی: اورینگ های از جنس لاستیک سیلیکون، اورینگ هایی نرم و اسفنجی هستند که به دلیل غیر سمی بودن در صنایعی مانند صنعت غذا و دارو مورد استفاده قرار می گیرند.
فلوروئلاستومر: این نوع از اورینگ ها، به دلیل مقاومت در برابر حرارت بالا، معمولا در محیط هایی که در معرض گرما قرار دارند، کاربرد فراوانی نیز دارند.
پلی اورتان ترموپلاستیک: اورینگ های از جنس پلی اورتان ترموپلاستیک، با توجه به خاصیت کشسانی که دارند، در برابر ساییدگی و خرابی مقاوم هستند.
مونومر اتیلن پروپلین دین: این نوع از اورینگ ها، مقاومت بالایی دربرابر بخار، رطوبت، گریس و سیلیکون دارند. اما با این حال، مناسب سوخت ها یا روان کننده ها نیز نمی باشند.

کاربرد اورینگ لاستیکی

همانطور که در قسمت های قبل گفتیم، عمده ترین کاربرد اورینگ های لاستیکی، استفاده از آن بعنوان آببند می باشد که با قرار گرفتن بین قطعات، از نشتی گاز و مایعاتی مانند آب، روغن و بنزین جلوگیری می کند. علاوه بر این، این محصولات دارای کاربرد های دیگری مانند، گرفتن لقی بین قطعات و فاصله انداز بین دو سطح نیز می باشند که در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع دارویی، مواد غذایی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرند.


معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

اطلاعات تماس شرکت نوین صنعت بهنام فراز چهلستون

آدرس : دفتر مرکزی: ایران-اصفهان-اصفهان-منطقه 1-پل فلزی - خیابان دکتربهشتی - روبروی پاساژ ملت - پلاک 574- کدپستي 8133933381

موبایل : 09136009770

تلفن : 031-32340958, 031-32340936, 031-32337252

فکس : 031-32369471

وب سایت : www.novinrubber.com


جستجو در محصولات نوین صنعت

 

شبکه های اجتماعی

ارتباط با ما

موبایل : 09136009770

تلفن : 031-32340958, 031-32340936, 031-32337252

فکس : 031-32369471

تلفکس : -

وب سایت : www.novinrubber.com